Klantbeleving, hoe meten we dit?

Weet u hoe de perfecte order er uit ziet voor uw klant?

Deze order moet niet alleen op tijd worden geleverd, met de juiste kwaliteit en de juiste aantallen. De hedendaagse klant verwacht meer, een goede service en als het even kan, nog wat tips en adviezen om het product of dienst op termijn nog beter in te zetten. Daarnaast zou de klant ook graag willen weten welke producten voor zijn dienstverlening nog meer van toepassing zijn.

We hebben het hier wederom over gegevens die ‘te meten’ zijn... Of toch niet? De klantbeleving kun je niet alleen meten aan de hand van cijfers, wat je eigenlijk wil weten is of deze klant weer bij je terugkomt en super tevreden is met jouw dienstverlening!

Hoe zouden we dit subjectieve aspect nu kunnen meten? Tegenwoordig hebben we met Machine Learning de mogelijkheid om stukken tekst / spraak te analyseren wat een enorme stap voorwaarts is. Hiermee kunnen we namelijk het sentiment bij de klant meten. Het is fijn als we een klant hebben waarbij we veel omzet draaien en we de perfecte order keer op keer uitleveren, we zouden echter ook willen weten wanneer het sentiment (zijn gevoel / mening over ons) de negatieve kant op gaat zodat we hier tijdig op kunnen bijsturen. Ideale bronnen om dit te meten kunnen uw CRM pakket zijn, de mail, enquêtes of social media.

Benieuwd hoe ik uw klantbeleving verder in kaart kan brengen? Neem dan contact met mij op via Ron@fenalytics.nl!

Voorbeeld: Mail Sentiment Analyse, < 50 % is positief.