Klantsegmentatie!

Wat gaat er door het hoofd van de consument als hij/zij uw product koopt? Wat is doorslaggevend voor de consument om iets te kopen? Is dit de prijs, kwaliteit, service, levertijd?! Of alles wat hiervoor genoemd is?

Tegenwoordig leggen we steeds meer zaken vast van de consument, rekening houdend met de privacywetgeving. Denk maar is aan de volgende gegevens die u ook (deels) tot uw beschikking heeft:

- NAW-gegevens;
- Voorkeursprofiel per consument a.d.h.v. bestelhistorie;
- Interesse in nieuwe producten a.d.h.v. de zoekhistorie op de website/webshop;
- Social Media volgers en posts m.b.t. uw producten;

Om beter te begrijpen wat de volgende stap van uw klant gaat zijn heb je bovenstaande gegevens nodig. Het is een mooie stap om je klanten in te delen naar een bepaald segment om hierop je salesproces aan te sturen. Klantsegmentatie is tegenwoordig een hot-topic. Je kunt je hierbij de volgende vragen stellen:

1. Welke klanten dreig ik te verliezen? Dit zijn veelal klanten die steeds minder orders plaatsen c.q. waarvan het orderbedrag hard terugloopt t.o.v. de bestelhistorie.
2. Wie zijn mijn nieuwe klanten en hoe groot is de omzet van deze klanten t.o.v. mijn totale omzet? Dit zegt iets over de aangroei van new-business dan wel of de markt verzadigd is.
3. Hoe doe ik het t.o.v. de rest van de markt. Als de concurrent met 10% groeit en u zelf met 5% dan gaat het dus toch minder goed dan gedacht!
4. Welke klanten in branche X zou ik een gepersonaliseerde aanbieding moeten doen? En waarom? Denk bijvoorbeeld is aan soortgelijke klanten in branche X die allen product Y kochten, maar een klein deel (nog) niet -> deze kunnen we een aanbieding doen.
5. Hoe zit het met de service richting klant? Is het aantal servicecalls (sterk) toegenomen?
6. Hoeveel prospects worden daadwerkelijk ook klant? Om hierachter te komen moeten de benodigde gegevens wel worden vastgelegd (Bijv. in Dynamics CRM) en moeten prospects in een vroeg stadium (d.m.v. online marketing) al gevolgd worden.

Zit u met soortgelijke vragen in uw business? Heeft u ook behoefte aan een bepaalde vorm van klantsegmentatie? Neem dan contact met mij op via Ron@fenalytics.nl!

Afbeelding: Power BI mogelijkheden voor segmentatie.