Leveranciersbeoordeling

Hoe presteren mijn leveranciers?

Bij menig bedrijf waar ik heb gezeten krijg ik de vraag: “Ik zou graag het gesprek aangaan met mijn leveranciers over hun prestatie, ik heb echter niet de juiste cijfers voor een goed onderbouwd gesprek.”.

De leveranciersbeoordeling wordt bij bedrijven veelal toegespitst op een aantal indicatoren:

- Wordt er op tijd geleverd door de leverancier?
- Wat is de gemiddelde (werkelijke) levertijd van de leverancier?
- Wordt er in de juiste aantallen/service geleverd door de leverancier?
- Zijn de producten van een goede kwaliteit?
- Hoe (soepel) verloopt de communicatie met de leverancier?
- Welke leveranciers worden steeds ‘duurder’ (Prijsstijgingen)?
- Wat is mijn afhankelijkheid van bepaalde producten in het primaire proces?

Anderzijds kunnen we ook naar onze eigen prestatie kijken:

- Betalen wij de factuur op tijd?
- Geven wij de leverancier op tijd de juiste input zodat dit de levering niet in de weg staat?

De antwoorden op deze vraagstukken zitten in uw operationele systemen (ERP / CRM), het is mijn expertise om deze indicatoren verder te specificeren en hier invulling aan te geven. Het doel is om voor iedere leverancier op ieder moment een compleet beeld te kunnen schetsen en te benchmarken t.o.v. de standaard in uw markt. Benieuwd hoe u tot een optimale leveranciersbeoordeling komt? Neem dan contact met mij op via Ron@fenalytics.nl!